„Szeretném hinni, hogy a portfóliód magáért beszél”

A stockholmi illetőségű Martin Schmetzer tehetséges betűkészítő és illusztrátor, akit a kreativitás és a mesterségbeli tudás már gyermekkorától kezdve foglalkoztat, hisz akkoriban például régésznek készült. Martint a karrierjéről kérdeztem, de közben olyan érdekességeket is elárult, amelyekből profitálhatnaka pályájuk kezdetén állók.

Szerepelt a gyermekkori álmaid között, hogy dizájner leszel?
Nem igazán. Inkább arról álmodoztam, hogy egyszer majd régész leszek. Gyerekkoromtól kezdve szerettem rajzolni, de az meg sem fordult a fejemben, hogy ez akár egy szakma is lehet.

Empire State Building

Milyen dizájnnal, tipográfiával és kalligráfiával kapcsolatos tanulmányokat folytattál?
A középiskolával befejeződtek a dizájnnal kapcsolatos tanulmányaim. Autodidakta módon tanultam, a kézzel rajzolt tipográfiával a graffitin keresztül ismerkedtem meg még 1996-ban, amikor írni kezdtem. A graffitizés során nemcsak az ábécével lehet kísérletezni, de a betűk összképével is, semmilyen irányt és szabályt nem kell követned, lényegében addig csavarhatod és hajlíthatod a betűket, ameddig a szavak egyedi alkotássá nem szelídülnek. Graffitisként gyakorta a szimmetriára törekedtem a munkáimban, és ez mind a mai napig vissza-visszaköszön mind a kézzel rajzolt tipográfiám és a logódizájnjaim esetében.


Egy ismert közmondás szerint minden kezdet nehéz. E kapcsán kérdeznélek a karriered kezdetéről. Hogyan szerezted például az első munkád?

Az illusztrátori munkám hobbiként indult, és az is maradt jó pár évig, mivel főállásban rendezvényszervezőként dolgoztam, időként azonban elvállaltam néhány megbízást. Az internetnek és néhány dizájnblognak köszönhetőn aztán a munkáim többekhez eljutottak, így az érdeklődés, valamint a projektek és az ügyfelek száma is megnőtt. Nemrégiben viszont döntenem kellett, hogy veszem az akadályokat és minden időmet a betűknek szentelem, azaz élek a lehetőséggel és ebből próbálok megélni. Az én esetemben tehát minden egyszerűen ment, főként, hogy a lehetőség úgymond adott volt, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne dolgoztam volna keményen; betűket rajzoltam késő éjjelekig és hétvégente, aminek természetesen a feleségem nem igazán örült. Végül tudatosult bennem, hogy a szabadidőmben – pénztől és a megbízásoktól függetlenül – amúgy is rajzolnék.

Milyen akadályokat kell legyőzniük a fiatal dizájnereknek a pályájuk kezdetén? Véleményed szerint mindenképp szükséges a kapcsolati tőke?
Természetesen óriási előnyt jelent a kapcsolati tőke, de nem életbevágóan fontos. Vegyük az én esetemet például! Szeretném hinni, hogy a portfóliód magáért beszél mind a közösségi oldalakon, mind az állásinterjún.

Instrukciókat követve vagy szabadon, megkötés nélkül szeretsz dolgozni?
Egy kevés iránymutatás és néhány referenciakép az ügyfél elképzeléseiről nagyban segíti a munkám.

Honnan szerzel inspirációt?
A minennapi benyomásokból: az utcán látható graffiti tagektől a boltokban látható ételcímkékig.

A Behance-profilod alapján azt mondanám, hogy könnyedén tervezel bármilyen anyagra. Milyen mértékben befolyásolja az anyag a tervezési folyamatot?
Próbálom nem korlátozni magam, amikor tervezek. Inkább egyszerűsítem a dizájnt később, vagy vastagítok meg néhány kritikusabb vonalat, ha az eredeti koncept túl komplex ahhoz, hogy fába lehessen vésni vagy épp kis méretben porcelánra stencilezni. Természetesen az arányokat és a láthatóságot észben tartom, amikor különböző formákra és termékekre tervezek, de inkább a grafikai kompozíció számít, mintsem az anyag típusa.

Dolgozol most valamin, vagy a legtöbb svédhez hasonlóan te is tartasz egy kis pihenőt decemberben?
Egy kicsit dolgozom, főleg, hogy szabadúszó illusztrátorként soha nem lehet teljesen elszakadni a munkától, de nem panaszkodom, sőt, inkább hálás vagyok.

Honlap
Facebook

Majsa Barbara interjúja
Eredeti megjelenés: HYPEANDHYPER, 2014. január 27.
http://hypeandhyper.com/szeretnem-hinni-hogy-a-portfoliod-magaert-beszel/

Tetszett? Osszd meg!

This post is also available in: enEnglish

X