Interjú Emma Fexeus hivatásos bloggerrel és enteriőr-stylisttal

A hivatásos bloggerként, valamint enteriőr-stylistként tevékenykedő svéd Emma Fexeus 2005-ben indította útjára Emmas Designblogg című blogját, amelyen napjaink legismertebb bloggere továbbra is a skandináv dizájn és stílus remekeiből csemegézik nap mint nap.

Az Emmas Designblogg címet viselő blogod 2005-ös indítása egybeesik az úgynevezett „blog boom”-mal. Az akkortájt népszerűnek számító blogok többsége rövid életűnek bizonyult, nem úgy a tiéd. Honnan meríted az energiát és az ihletet ahhoz, hogy minden egyes nap a skandináv dizájn remekeivel kényeztesd az olvasóidat?
Imádok blogolni, nem is tudnék megnevezni más hivatást, amit szívesebben végeznék. A skandináv dizájn a legnagyobb szenvedélyem az életben, és hogy ezt a világgal is megoszthatom, egyszerűen csodálatos. Ugyanakkor nem mindig érzem kellően inspiráltnak magam, néha rengeteg dolog kavarog a fejemben, de ahogy azt a kreatív szakemberek mindegyike tudja, az nem segít ha leülsz és várod, hogy az ihlet találjon meg téged; ilyenkor nem tehetsz mást, mint hogy folytatod a munkát. Mivel főállású bloggerként dolgozom, tehát ebből élek, nincs olyan, hogy befejezem az írást vagy kihagyok pár hónapot. Ha épp rossz napom van, akkor megpróbálom felrázni valamivel, teszek egy sétát, majd újra visszatérek a munkához.

Emma Fexeus

A blog indításakor létre kellett hoznod egy „blogperszónát”, vagy az idő előrehaladtával minden természetes módon, magától alakult ki?
A blogot személyes indíttatásból kezdtem, szükségem volt egy helyre, ahol a dizájnerek és az új termékek információit tárolhattam. Az online perszóna gondolata fel sem merült bennem: az elejétől kezdve magamat adtam, és még mindig ezt teszem; remélem, ezt a bejegyzéseim is tükrözik. Az évek során rengeteget gondolkoztam azon, hogy az olvasóimat mennyire szeretném beavatni a magánéletem részleteibe, és arra a megállapításra jutottam, hogy amikor az otthonom vagy a mindennapjaim kerülnek terítékre, akkor inkább a zárkózottabb énem bújik elő. A stílusról és a dizájnról alkotott véleményemet anélkül is megoszthatom az emberekkel, hogy beavatnám őket abba, hogy a saját lakásom hogyan néz ki. Bár rengeteg elképesztő belső teret mutatok be, az olvasóim tudják, hogy egy olyan emberrel állnak szemben, aki két lábbal a földön jár, az IKEA-ban vásárol, a gyermekeit palacsintával eteti és így tovább.

Hogyan jellemeznéd a stílusod?
A stílusom idővel fejlődött, de az elmúlt négy-öt évben aligha változott valamit. A fehér alapú, semleges színpalettát, a természetes anyagokból készült egyszerű bútorokat és kiegészítőket kedvelem, bár szeretem megfűszerezni némi sötétségggel és punkos attitűddel.

Mi volt a legnagyobb kihívás, amellyel eddig meg kellett küzdened?
Mindig akadnak új kihívások, de a blogot illetően nem mentem keresztül semmilyen krízisen. Véleményem szerint az a legnehezebb, hogy a blogolást akkor is folytatnod kell, amikor a dolgok széthullanak körülötted, például amikor váláson mész keresztül vagy a családban haláleset történik. Ezenkívül olyan napi bosszúságok fordulnak elő, hogy valaki másolja a blogom, vagy hogy a hirdetők nem fizetnek, azonban nem engedem, hogy ezek a kedvem szegjék.

Mit tanultál a blogolás által?
Rengeteget tanultam! A saját üzlet vezetésének praktikáitól kezdve a közösségi média oldalakon történő folyamatos jelenlét „szabályai”-ig mindent, de a legfontosabb lecke talán mégis az volt, hogy megtanultam, az online barátságok igenis lehetnek erősek, és a más bloggerekhez fűződő kapcsolatok valóságos értékekkel bírnak.

Mit tanácsolnál azoknak, akik most készülnek blogolásra adni a fejüket?
Mindenkinek csak azt tudom tanácsolni, hogy akkor kezdjen bele, ha el tudja képzelni, hogy 5-10 év múlva is ezzel fog foglalkozni: A választott témád muszáj igazán szeretned!

A blogodon említed, hogy a látogatottságod idővel nőtt. Szerinted milyen okok játszottak közre ebben? Mit kínáltál az olvasóknak, amit mások nem?
A blogom egyik erőssége valószínűleg következetes stílus: az olvasóim tudják, mire számítsanak és vissza akarnak jönni, hogy még többet kapjanak. Célzottan kizárólag olyan dolgokat akartam mindig is bemutatni, amelyeket igazán szeretek; próbálom a magas nívót fenntartani, ezért inkább várok azokra a bizonyos gyöngyszemekre, mintsem csak az új poszt kedvéért írjak valamit.

Feltételezem állandó jelleggel óriási mennyiségű anyag közül válogathatsz. Hogyan szelektálsz köztük?
Az egész ösztön és megérzés kérdése. Fél perc alatt látom, hogy egy kép illik-e a blogomba vagy sem, tehát ez nem is igazán egy válogatási folyamat. Kiválasztok minden olyat, ami beszél hozzám, s néha nem is lakberendezéssel kapcsolatosat, hanem grafikával, művészettel vagy divattal, ez azonban nem túl gyakori.

A skandináv szó hallatán Dániára, Izlandra, Norvégiára, Svédországra és néha Finnországra gondolunk. Beszélhetünk egységes skandináv stílusról, vagy minden országnak megvannak a maga jellegzetességei?
Természetesen beszélhetünk skandináv stílusról, de minden ország rendelkezik sajáttal is. A különbségeket azonban csak nagyon alapos szemrevételezés után lehet megtalálni, amelyek sokkal szembetűnőbbek akkor, amikor fiatal dizájnereket hasonlítunk össze bizonyos otthonok helyett. Miután jó pár évet töltöttem azzal, hogy ezeknek az országoknak a lakberendezői magazinjait és blogjait olvastam, kellő bátorsággal mondhatom, hogy játszi könnyedséggel meg tudom állapítani egy-egy otthon földrajzi koordinátáit.

Svédországból, az IKEA hazájából származol. Az áruház külföldön rendkívül népszerű, azt azonban nem tudom, hogy a svédek szeretik-e vagy sem. Megosztanád a gondolataidat a témát illetően?
Azt hiszem, a svédek legtöbbje szeret-gyűlöl viszonyt ápol az IKEA-val. Szeretjük a megfizethető áraiért, és utáljuk, mert mindenkinek ugyanaz a kanapé áll a nappalijában, ami öt év után mehet a szemétbe

Márciusban jelent meg a könyved. Jó kritikákat kaptál, a közönség mit mond?
A könyvet jól fogadták: az első kiadás két és fél hónap alatt elfogyott, a kritikák pedig kedvezőek. Erre soha nem számítottam, és még mindig egy kicsit zavart és bizonytalan vagyok, amikor az emberek odajönnek hozzám, hogy írjam alá a példányukat. Például: „Tessék? Azt akarod, hogy ÉN írjam alá? De én se szerző, se szerkesztő nem vagyok… Vagy várj egy kicsit, de igen, pontosan ez vagyok én!”

Milyen tevékenységeket végzel a blogolás és az alkalmi magazinos munkáid mellett? Tartasz workshopokat, szemináriumokat vagy előadásokat?
A magazinok és a hirdetések számára adott stílustanácsadások mellett néha tartok workshopokat, élő stylingot, bolti eseményeket és előadásokat, valamint bemutatótermeket, vásárokat és érdekes helyeket látogatok blog kedvéért, illetve blogkonferenciákra járok, hogy új dolgokat tanuljak.

Mi a következő projekted?
Épp egy előadásra készülök, amelyet Helsinkiben, az Aalto Egyetemen tartok majd, a továbbiakban pedig egy márkával fogok együtt dolgozni az ünnepi kampányaikon.

Emma Fexeus Pinterest-oldala
Emma Fexeus Facebook-oldala

 

Írta: Majsa Barbara

Eredetileg megjelent: 2013. október 22., Enspire.hu, http://enspire.hu/interjuk/interju-emma-fexeus-hivatasos-bloggerrel-es-enterior-stylisttal/

Tetszett? Osszd meg!

X