Hírek jegeskávé mellé 2.

Rekordot döntött a menekültek letelepítése Norvégiában
A szigorú bevándorlási törvények ellenére Norvégia sikert ért el a menekültek helyzetének rendezésében az elmúlt évben: az átlagosan 4-5 hónapos kérelem-elbírálási ido ellenére 15 291 menekült kapott letelepedési engedélyt az országban. Ez az adat kétszerese a 2015. évinek. Így már 411-re növekedett azon önkormányzatok száma Norvégiában (összesen 426-tal rendelkezik), amelyek menekülteket fogadtak be. Bár kétséges, hogy ez az eredmény valóban örömmel tölti el a norvég kormányt, akik már évek óta kifejezik egyet nem értésüket a jelenlegi schengeni „határvédelemmel”.

Menekültek

A Fehmarnbelt-alagút tortúrája

A dániai Lolland szigetét a német Fehmarn szigettel összekötő útvonal kiépítése már hosszú évek óta a vitatott tervek palettáján szerepel Észak-Európában. A korábban híd, jelenleg költséghatékonyság miatt alagút ötletét 1963-ban, IX. Frederik dán király és Heinrich Lübke Schleswig-Holstein-i tartományi elnök hozták nyilvánosságra. A tervek csak nagyon lassan bontakoztak ki. 2008. szeptember 3-án Dánia és Németország államközi szerzodést írt alá a kompjárat szerepét átvevő híd létesítéséről, melynek infrastrukturális kiépítését német területen a németek vállalták. A terveket 2011-ben a költségek lefaragása és az élővilág kímélése miatt alagútra módosították, de az építkezések csak 2015-ben kezdődtek el, a dán parlament jóváhagyása után.

 

A készülő alagút a tervek szerint magában foglalna egy kétszer két sávos autópályát, amely a maga 17,6 kilométerével a legrövidebb összeköttetést jelentené a két ország közötti autós közlekedésben. Az alagútban emellett két vasúti sínpár is futna, a tömegközlekedési igény kielégítésére. A viták kereszttüzében az ökológiai ellenérvek mellett természetesen az anyagi érdekek is szerepet játszanak: míg a dánok 7 milliárd euróval szállnának be a közös költségekbe, addig a németek sokallják a 2,5 milliárdos önrészüket, amely javarészt Schleswig-Holstein lakosságának érdekeit szolgálná ki. A projekt ellen eddig hivatalosan 12 600 panaszt nyújtottak be a német hatóságokhoz. Az építkezés végét korábban 2018-ra becsülők szerint örülhetnek a pártolók, ha az alagút építése tíz év csúszással, 2028-ra megvalósul…

Fehmarnbelt-alagút

Fehmarnbelt-alagút