Bikes vs Cars – Egy filmvetítés margójára

Január 24-én ismét nagyon hideg nap elé nézhettünk, de még így is akadt nem egy bátor tekerő, aki bicajjal érkezett a Bikes vs Cars c. svéd dokumentumfilm vetítésére és az azt követő kerekasztal-beszélgetésre. Bár nem csoda, hiszen meghívott vendégeink is a elkötelezett kerékpárosok: Tornyánszki Éva, a Kultúrgorilla design menedzsere, aki töretlenül népszerűsíti a bicikli konformitását, Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese és Despoisse Adrián, a Cyclonomia Szövetkezet tagja.

Filmünk a városi biciklis és autós közlekedés kapcsolatát vesézte ki. Nehéz, de érdekes téma ez, hiszen jelen világunkban még mindig az autóval való közlekedés az etalon, legalábbis ez tűnik a legszemélyesebb, legkényelmesebb megoldásnak, főleg kis országunkon belül, ahol a tömegközlekedéssel kapcsolatban inkább negatív, mint pozitív tapasztalataink vannak. Nos, ebben a helyzetben éli reneszánszát újra és újra, főnixi hamvaiból feltámadva a kerékpár, amely megadja a szabadság érzését, eljuttat a célhoz és sportosabb, környezettudatosabb emberré formál minket.

De vajon baj-e, ha csak divatból kezdünk el tekerni? Vendégeink szerint egyáltalán nem, hiszen mindegy is, hogy divat vagy szükség vezet-e a kétkerekűhöz, a lényeg nem változik: részévé válhatunk egy fenntarthatóbb világnak, többet tehetünk önmagunkért és a környezetünkért. Példát mutathatunk ismerőseinknek, akik rajtunk felbuzdulva szintén bicajra pattanhatnak. Hiszen a világ is követheti az igényeinket, nemcsak fordítva lehetséges ez. Bár veszélyesebbnek tűnik a kerékpáros közlekedés, mint az autós, főleg Budapesten, de a fejlesztéseknek köszönhetően egyre több teret kapnak az utakon a kerékpárosok. Jó lenne, ha ehhez minél több kerékpárbarát munkahely is társulna. A Kerékpárosklub szervezett bebiciklizéseinek és a Cyclonomia bringajavító műhelyének köszönhetően sem kell már tartanunk attól, hogy kimerészkedjünk a fővárosi utakra biciklivel.

Természetesen mindig van mit fejleszteni, célokat kitűzni, de ha figyelünk egymásra és elfogadjuk, hogy a gyalogos, biciklis és autós mind a közösségi közlekedés része, akkor máris eggyel előrébb léptünk a biciklis mennyországnak tartott Koppenhága és Amszterdam felé. Budapest és a vidék adottságai ugyan teljesen másak, de ha nem akarunk állandó dugókat, szmogriadót, ha ki szeretnénk engedni gyermekeinket az utcára, akkor ne féljünk ráülni a kerékpárra. A jó példa ragadós, ez a beszélgetés során is kiderült. Többen is üdvözölnénk a Bubi széleskörűbb felhasználási lehetőségeit, ha pl. csak BKV-bérlettel is lehetne használni.

Hamarosan jön a tavasz, tekerjünk a szabad levegőn. Ne féljünk, hiszen a bicajozást senki sem felejti el.  Köszönjük vendégeinknek és a közönségünknek, hogy megosztották egymással véleményüket. Itt az idő, bringára fel! Ehhez nyújthat kiváló alkalmat az áprilisban megrendezendő I Bike Budapest bringás felvonulás a város lezárt utcáin. Ragadjuk meg hát az alkalmat és fedezzük fel Budapestet két keréken!