Tündenyelv és aranykor

Az izlandi sorozatgyártás jelene és jövője

Izlandon meglehetősen hosszú és sötét a tél, a szigetlakók viszont rengeteg kulturális programmal igyekeznek színesebbé tenni a napsütésmentes heteket. A minden év októberében megrendezésre kerülő RIFF nemzetközi filmfesztivál kistestvére, a Stockfish épp a napokban ért véget. A jó érzékkel összeválogatott filmek, workshopok és egyéb szakmai események sorában egy izlandi televíziózásról szóló pódiumbeszélgetés is szerepelt, amelyen a film- és sorozatgyártás legkülönbözőbb folyamataiban érdekelt szakemberek vettek részt a Bíó Paradís moziban március 2-án.

Pálmi Guðmundsson, Skarphéðinn Guðmundsson és Hilmar Sigurðsson

A televíziózás, és azon belül is a sorozatgyártás napjainkban ugyan aranykorát éli, Izland pedig – Margrét Örnólfsdóttir szavaival élve – talán a legkeresettebb fogás a skandináv étlapon, az izlandi sorozatkészítők mégsincsenek kitüntetett helyzetben, a rendelkezésre álló költségvetésben mindig nagy a hiány. A szigetország filmes támogatásai ugyanis elsősorban játékfilmek, és nem sorozatok gyártására érhetők el. Jól mutatja ezt a volt reykjavíki polgármester, Jón Gnarr főszereplésével készült kultsorozat-trilógia, a Næturvaktin, Dagvaktin és Fangavaktin, amely együttvéve is sokkal kevesebb támogatást kapott az Izlandi Filmközponttól (KMÍ), mint a történetet folytató Bjarnfreðarson című egész estés film egymagában. Ami pedig a külföldről érkező támogatásokat illeti, a rohamosan erősödő izlandi korona miatt nem tudják optimálisan kihasználni a lehetőségeket.
Ha azt gondolnánk, hogy a nagy nézettségű és külföldi érdeklődésre számot tartó sorozatokból csinos összegek folynak be a készítők kasszájába, tévedünk. Az Ófærð (angol címén Trapped) producere, Sigurjón Kjartansson elárulta, hogy a sorozat költségvetése jelenleg épp nullán van, de legalább nem veszteséges. Az összehasonlítás kedvéért Pálmi Guðmundssontól, a Síminn kereskedelmi adó műsorszerkesztőjétől megtudtuk, hogy egy-egy sorozat készítése nagyjából 60–80 millió koronás kiadást jelent, amiből általában 20 millió korona térül meg.

Az izlandi sorozatgyártás tehát már az előkészítő fázisban forrás szűkében van, a forgatókönyvírók például kifejezetten alacsony honoráriumokkal kénytelenek dolgozni. A sorozatkészítés ráadásul évekre előre való tervezéssel jár, kockázatok vállalása nélkül elképzelhetetlen. Az izlandi stúdiók és televízióadók mégis hajlandók nagy összegeket fektetni sorozatfejlesztésbe: átlagosan évi két új bemutatóval számolnak.

Sigurjón Kjartansson, Margrét Örnólfsdóttir és Laufey Guðjónsdóttir

Fontos megemlíteni, hogy Izlandon a televízióműsor százezres nagyságrendű közönségnek készül, elsősorban nem exportcikként, hanem az izlandi nézők igényeire szabva – ahogyan Margrét Örnólfsdóttir megjegyezte, tündenyelven. Bár egyre több izlandi zenekar dolgozik angol dalszövegekkel, attól nem kell tartanunk, hogy a globalizáció ilyen formában az izlandi televíziózásra is rányomná a bélyegét. A kérdésre, hogy számíthatunk-e angol nyelven készülő izlandi sorozatra a jövőben, a filmes szakemberek egyhangúlag nemmel válaszoltak. Szeretnék, ha a kezük közül kikerülő anyag autentikus maradna, semmiképp sem követnék a Fortitude példáját, amelyet Izlandon forgattak ugyan, de cselekménye a Spitzbergákon játszódik, és olyan híres színészekről próbálja elhitetni velünk, hogy angol anyanyelvűek, mint a dán Sofie Gråbøl.
Az izlandi sorozatok szerelmeseinek mindenképpen jó hír, hogy a közeljövőben legalább hat új produkcióra számíthatunk: a már említett Ófærð második évadát októberben kezdik forgatni; Baldvin Z-től – többek között a Vonarstræti (Akváriumban élni) című film és Ólafur Arnalds egyik videóklipjének rendezőjétől – a The Trip munkacímen futó sorozat várható; az Yrsa Sigurðardóttir krimijéből készülő DNA-val és a Stella Blomkvist-könyvek megfilmesítésével pedig a krimikedvelők is megtalálják számításukat. Dolgoznak még a Katla névre hallgató, vulkánkitörésről szóló sorozaton is, a RVK Studios tarsolyában pedig ott lapul két további projekt, amelyekről azonban Sigurjón Kjartansson nem szeretett volna többet elárulni. Ki tudja, talán épp a Borgarstjórinn lehet az egyik. Nincs tehát más hátra, mint izgatottan várakozni, addig is elüthetjük az időt mondjuk a Broadchurch nézésével, amelynek zenéjét Ólafur Arnalds szerezte.

A pódiumbeszélgetés résztvevői:

• Pálmi Guðmundsson (a Síminn távközlési cég kereskedelmi adójának televíziós műsorszerkesztője)
• Skarphéðinn Guðmundsson (a RÚV állami adó műsorszerkesztője)
• Hilmar Sigurðsson (a Sagafilm televíziósműsor- és filmgyártó cég producere)
• Sigurjón Kjartansson (író, producer, Baltasar Kormákur RVK Studios filmstúdiójának fejlesztési vezetője)
• Margrét Örnólfsdóttir (forgatókönyvíró, volt Sugarcubes-tag, a Dráma- és Forgatókönyvírók Egyesületének (FLH) elnöke)
• Laufey Guðjónsdóttir (az Izlandi Filmközpont (KMÍ) igazgatója)

moderátor: Þóra Karítas Árnadóttir (színésznő)

fotók: Kaspars Bekeris
szerző: Rácz Katalin, 2017. március
borítókép: Sigurjón Kjartansson, Margrét Örnólfsdóttir

Tetszett? Osszd meg!

X